Városlista
2024. május 21, kedd - Konstantin

Hírek

2012. Szeptember 27. 21:10, csütörtök | Helyi
Forrás: szigliget.hu

Id. Szívós Istvánról nevezik el a kikötőt Szigligeten

Id. Szívós Istvánról nevezik el a kikötőt Szigligeten

Szeptember 28-án, a 10 óra 30 perckor kezdődő ünnepségen a szigligeti kikötőt id. Szívós Istvánról nevezik el.

A Balatoni Hajózási Zrt.-nél már hagyománnyá vált, hogy vitorláskikötői a tóhoz kötődő híres személyekről kapják nevüket. A szigligeti vitorlás- és személyhajó kikötő, melynek vitorláskikötő része 2001. július 12-én került átadásra, kedvelt túracélpont mind a turisták, mind a vitorlázók körében. Vitorláskikötőnk 132 vitorláshellyel várja a vitorlázás szerelmeseit, míg személyhajó kikötőnkből főszezonban menetrend szerinti hajójárat és sétahajó is kifut.

A szigligeti képviselő-testület célként tűzte ki, hogy megemlékezzen azokról a Szigligethez kötődő személyekről, akik munkásságukkal rászolgáltak az ország és a település elismerésére.

Először a tavalyi évben tartott a település névadó ünnepséget, amikor is a Közösségi Házat Básti Lajos Kossuth-díjas színművészről nevezte el.

2012. szeptember 28-án, a 10 óra 30 perckor kezdődő ünnepségen a szigligeti kikötőt a képviselő-testület határozatának megfelelően id. Szívós Istvánról nevezik el.

Id. Szívós István „Szigliget és a Balaton szerelmese” volt, ahogy ez Béres János szobrászművész által készített, és az ünnepségen leleplezésre kerülő domborművön is olvasható lesz. A kétszeres olimpiai bajnok (1952. Helsinki és 1956. Melbourne) mindig szívesen tartózkodott a Balaton-parti kis településen, Szigligeten. Sokat járt horgászni, csónakja a jelenlegi vitorláskikötő területén volt. Innen indult a nyugalmat és horgászélményeket nyújtó víztükörre. A nyaralója erkélyén ülve a Balaton tárult szemei elé.

A rendezvényen ünnepi beszédet mond Balassa Balázs, Szigliget polgármestere. A család képviseletében Gallov Rezső méltatja id. Szívós István munkásságát.

Az id. Szívós Istvánt ábrázoló domborművet, ifj. Szívós István és Béres János szobrászművész, míg a kikötő új nevét ábrázoló táblát unokája, Szívós Márton leplezi le.

Id. Szívós István
Született: Szeged, 1920. augusztus 20.
Elhunyt: Budapest, 1992. június 22.

Klub: a SZUE, a MUE, a MAC úszója, vízilabdázója, a Vörös Lobogó, az MTK, a Bp. Vasas (1956) vízilabdázója

Eredmények: Vízilabdában az 1948-as londoni olimpián ezüstérmes. 1952-ben, Helsinkiben olimpiai bajnok. Az 1954-es torinói Európa-bajnokságon és az 1956-os melbourne-i olimpián is a bajnokcsapat tagja. Rajki Béla szövetségi kapitány szerint megtestesítője volt a magyar vízilabda-kultúrának: hihetetlen technikája, művészi labdakezelése a közönségnek nem mindennapi élvezetet, a szakembereknek valóságos oktató példát jelentett. Úszásban is versenyzett, a melbourne-i olimpián helyezetlen 200 méter mellen.

Vízilabdában 1940-től 1957-ig volt válogatott.

Az OSC egyik megalapítója, a MAFC vízilabda-szakosztályának vezetőedzője, az egyiptomi válogatott szövetségi kapitánya.

Család: Fia, ifj. Szívós István is vízilabdázott, az 1976-os montreali olimpián a győztes válogatott tagja, majd a Ferencvárosi TC elnöke volt. Unokája, Szívós Márton jelenleg a magyar válogatott tagja.

SZIGLIGET motoros személyhajó

A Balatoni Hajózási Zrt. évek óta jelentős figyelmet fordít hajóparkjának korszerűsítésére, az elavult vízibuszok lecserélésére. Ennek a programnak a keretében került sor a Bódeni-tóról a német Bodanwerft hajógyártól egy félkész hajótest megvásárolására, amelyet a Balatoni Hajózási Zrt. siófoki telephelyén fejezett be saját elképzeléseinek megfelelően.

A szerződéskötésre 2011. októberében került sor. November 14. és 19. között megtörtént a Bodanwerft hajógyár kikötőjében álló 1079. építési számú hajó félkész felépítménynek levágása és a hazaszállítás előkészítése. Erre a közúti és vízi szállítóeszközök és műtárgynyílások korlátozott mérete miatt volt szükség.

Szállítás

A hajótest és felépítménye 3 nagyobb és több kisebb darabban közúti trélerre kidaruzva december 13-án indult 10 napos útjára. Az első, Kressbronn am Bodensee és Roth bei Nürnberg közti szakaszt két nap alatt tette meg az autópályán gyakran 70-80 km/h-s sebességgel haladva. Nürnberg kikötőjében a test és a többi szekció is egy önjáró uszály, a „HERSO-I” raktárterébe került beemelésre. A hajó gyomrában, a lezárt raktárfedelek alatt 5 napos utazással a csatornákon és a Dunán haladva érkezett meg Dunaújvárosba. Itt december 20-án reggel került sor a kidaruzására, és egy újabb közúti tréleren való rögzítésre. Az utat Siófokig közúton teljes útzár mellett tette meg a hajó az éjszaka folyamán. Másnap a Siófok-Kiliti sólyán a hajótest alá kiépítettük a sólyaszánkókat, a trélerek eltávolítása és a hajó megdöntése után, 22-én megtörtént a hajó vízre eresztése. A délután folyamán a hajót két munkaladikkal vontatva felúsztattuk a Sió csatorna városi szakaszán és végül megtörtént a hajó átzsilipelése a Balatonra. A hajó december 22-től a Balatoni Hajózási Zrt üzemi kikötőjében várta az új évet, és a munkák megkezdését.

Építés

A hajó építésének befejezése során a fő szempont a Társaság igényeinek megfelelő, korszerű, utas barát, a legmodernebb biztonsági és kényelmi berendezésekkel felszerelt menetrendi személyhajó kialakítása volt. Ennek érdekében az eredeti német tervek több helyen módosításra kerültek, a balatoni követelményeknek megfelelően.

2012. februárjában megkezdődött a hajó felépítmény acélszerkezetének építése Balatoni Hajózási Zrt. telephelyén, melynek keretében megtörtént a szétvágott felépítmény helyreállítása, elkészült a hiányzó szakasz betoldása, valamint egy teljesen új, a Társaság elképzeléseinek megfelelő kormányállás.

Május végén megtörtént a hajó partra húzása. A sólyázás során elvégeztük a hajótest vízvonal alatti részét érintő munkákat, így felhelyeztük a hajócsavarokat, a mélységmérőt és beépítésre került az orrsugár hajtómű és a horgonyzseb kialakítása. Ekkor történt meg az első hivatalos szemle a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről. A hajó vízrebocsátása után megkezdődtek a hajó külső festésének munkálatai. Ezzel párhuzamosan zajlottak a hajó elektromos-, gépészeti- és asztalos szerelőmunkái, így a kábelrendszer, a világítási rendszer kiépítése, a nyílászárók behelyezése valamint a burkolatok kialakítása és felhelyezése.

Augusztusban beszerelésre került valamennyi gépészeti egység, szeptemberben elkészültek a burkolatok, helyére került a hajó valamennyi berendezése, a saját tervezésű saválló padok, a beltéri asztalok és székek, az egyedi gyártású, gombnyomással vezérelhető automata tolóajtók, a lakóterek berendezése.
A hajó építése során szinte valamennyi munkafázist a Társaság saját szakemberei végeztek el, alvállalkozók bevonására csak néhány speciális esetben került sor.

A SZIGLIGET motoroshajó fő méretei:

Hossza: 40,4 m
Szélessége: 7,2 m
Merülése: 1,1 m
Befogadóképesség: 300 fő

A hajó elnevezésére az év elején pályázatot írt ki a Balatoni Hajózási Zrt. A hajó nevére kiírt pályázatra több száz javaslat érkezett, többek között Szigliget is, és időközben azon tulajdonosi önkormányzatok részére, amely települések nevét nem viseli balatoni hajó felkínáltuk a névhasználatot. Szigliget Község Önkormányzata vállalta jelentős összegű név-szponzorálási díj megfizetését, így ezen ősi, nagy múltú községről kapta legújabb hajónk a nevét.

2012. szeptember 18-án a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről megtörtént a hajó üzemképességi szemléje, ennek megfelelően a hajó az ősz folyamán bemutatható és 2013-ban menetrend szerint, illetve programhajóként fog közlekedni, mind a keleti, mind a nyugati medencében, terveink szerint több útvonalon is lehet majd találkozni az új hajóval.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 21. 12:18, kedd | Életmód

Filmrészletek kerültek elő az Egri csillagok első filmváltozatából

Az Egri csillagok első filmváltozatának több filmdarabkája került elő az egykori főszereplő hagyatékából, aki Vicuskát alakította az 1923-ban forgatott produkcióban.

2024. Május 21. 12:17, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: nukleáris megállapodás jött létre Magyarország és Japán között

Nukleáris megállapodás jött létre Magyarország és Japán között, a két ország ennek alapján együtt fog működni egyebek mellett a kis teljesítményű és helyigényű atomreaktorok technológiai fejlesztésében is

2024. Május 21. 10:49, kedd | Sport

A közép-európai FIA F4 bajnokság nyitóhétvégéje az új hazai pályán a Balaton Park Circuit-en

A mezőny nagy része már a hét közepén megkezdte a munkát. A GRT az autót hibátlanul felkészítette pilótánk pedig körről-körre alkalmazkodott az autóhoz és a körülményekhez, így magabiztosan vághattunk neki a hétvégének.